• Arkiv

2012-01-24 Till Diskrimineringsombudsmannen, Sveriges Regering, Sveriges Riksdag m.fl.

Sveriges Riksdag

Alla riksdagsledamöter*

Stockholm

 För kännedom och åtgärd

 Socialdepartementet/Sveriges regering, alla ministrar.

Denna skrivelse skall i laga ordning diarieföras, dnr begäres med vändande e-post till [email protected] som bekräftelse på a berörda emottagit denna skrivelse på Socialdepartementet och inom Sveriges Regering/alla ministrar

 Kopia för kännedom och åtgärd

EU-kommissionen, Stockholms kontoret

Pierre Schellekens

Ana Minda

 Denna skrivelse skall av EU-kommissionen diareföras, begär dnr med vändande e-post till [email protected] som bekräftelse på att kommissionen emottagit denna skrivelse*

 *Denna skrivelse kommer att delges allmänheten och därtill media och journalister i syfte att värna om rättssäkerheten i Sverige.

 2012-01-23

Till er alla folkvalda riksdagsledamöter som känner till ”att alla makt utgår från folket” och EU-rätten står över svensk grundlag utifrån prop. 1993/94:114, sidan 32, 4:e stycket, citat;

Av detta framgår i sin tur att svenska domstolar och myndigheter är skyldiga att tillämpa EG-rättsliga normer. De är sålunda skyldiga t.ex. att omedelbart – utan mellankommande nationell rättsbildning – tillämpa gemenskapsfördragen och av rådet utfärdade rättsakter i den mån dessa är direkt tillämpliga eller har direkt effekt samt att i fall av normkonflikt mellan en inhemsk rättsregel och en EG-rättslig regel tillämpa den EG-rättsliga före den inhemska.

Slut citat

Utifrån all kommunicering från undertecknad övertid och denna kommunicering

Läs nogsamt igenom bifogad fil som nyligt, 2012-01-23, skickats till DO.

Begär att ni riksdagsledamöter, oavsett partifärg, väcker allmän fråga i riksdagen utifrån vad u t kommunicerat övertid och kommunicerar denna dag.

Har tidigare begärt av er samma sak men då hörsammades icke denna begäran.

Har även tillskrivet er alla och konstitutionsutskottet men ingen har agerat eller agerat!

Bevisligen, över tid, har myndighets Sverige utifrån vad som bevisats och delgivits er, vid handläggning av ärenden som berör gränsöverskridande vård inom EU/EES, oavsett vilken myndighetsutövare det än inträffar hos dvs. generellt och systematiskt förfarande inom myndighets Sverige, kränker och diskrimineras generellt svenska unionsmedborgare EU-rätten till fri rörlighet.

Nu senast har även Diskrimineringsombudsmannen fogat in sig i denna skara av myndighetsutövare, du får idag del av skrivelse till DO med komplettering som ”helt fäller stor oxen” och DO Agneta Broberg har nu ”upp till bevis” som den jurist utbildade denne är!

Om DO icke anmäler till Statens Ansvarsnämnd vad som försiggått i handläggningen av anmälan mot Försäkringskassan, som kompletteringen handlar om och hela anmälan sammantaget som bevis mot FK, har u t lovat DO att instämma denna inför tingsrätt och begära där förhandsavgörande från EU-domstolen.

Förvaltningsdomstolarna i Sverige, generellt de som u t kommit i kontakt med dvs. vissa av dessa(ända upp till HFD), har generellt vägrat motiverat varför dessa icke inhämtar förhandsavgörande från EU-domstolen. Icke heller motiverat sina beslut via vad Rättighetsstadgan artikel 41 som begärts utan godtyckligt anser ditt och datt som icke är EU-lagligt och därtill strider mot svensk lag.

Således råder ”vilda västern” på detta specifika område och det handlar då om demokratin Sverige av år 2012 och rättssäker rättstillämpning som icke existerar utifrån vad som påvisats!

Ert ansvar är utifrån vad som delgivits er, utifrån att det generellt drabbar hela svenska vuxna befolkningen som är röstberättigade, är att visa på ansvar och taga ansvar och därtill även värna rättssäker rättstillämpning!

När DO Agneta Broberg vid telefon möte av 20 januari 2012 delger u t att denne har annan uppfattning om Rättighetsstadgan gäller hos DO då begår uppenbart, vilket skrivelse sedan tidigare till DO som också delgivits er via e-post , grovt uppsåtligt tjänstefel  alt. tjänstefel, eftersom denne uppenbart vill skydda DO:s anställda finnes uppsåt och därigenom blir det nog brottsrubriceringen grovt uppsåtligt tjänstefel, kan icke ställas utom all rimlig tvivel utifrån att motiv finns!

Ert ansvar väger tungt utifrån helheten sammantaget av vad som delgivits er alla via e-post  kommuniceringar övertid.

OBS Det är icke ett enskilt ärende utan det är 1 man och 2 kvinnor oberoende av varandra som innefattas av anmälan till DO av FK vilket innebär att det är ett generellt förfarande och således är det ”fritt fram” för alla riksdagsledamöter, avsett av parti färg, att tillsammans med EU-kommissionens representant lyfta upp frågan till den höjd rättssäker rättstillämpning prioriteras av dessa parter.

Ser fram emot att just du kommunicerar hur jus DU nu kommer att agera och reagera för att värna rättssäker rättstillämpning i Sverige 2012 utifrån detta specifika område!

Av vikt att känna till är följande, rent politiskt har varken EU-kommissionen eller riksdagens ledamöter något att säga till om utifrån att här är all makt utgåendes från folket utifrån att EU-rättigheterna via EU-rättspraxis är frambringade av den enda part som har tolkningsföreträdet, det är EU-domstolen! Resterande har endast att till fullo, i Sverige, att fullt ut tillämpa denna EU-rättspraxis som har direkt verkan utifrån EU-rättigheten till fri rörlighet vid så kallad gränsöverskridande vård inom EU/EES.

Anseende och tolkningar, skönsmässiga bedömningar, myndigheters administrativa interna praxis(som icke är känt på förhand och fullt följbart och därtill känt av allmänheten fullt ut) och godtycke ogillas utifrån EU-rätten och är att betraktas utifrån juridisk vetenskap som EU-olagliga och således utifrån svensk lag att betrakta som lagbrott! Då detta utifrån EU-rättspraxis på det specifika området gränsöverskridande vård inom EU/EES där Sverige icke har lag eller något undantag alls, varken för behandlingar eller mediciner/läkemedel, allt enligt vad som är känt utifrån ingånget avtal staten Sverige underteckna anno 1995 vid EU-inträdet. EU-rätten står över svensk lag således över svensk grundlag allt enligt EU-domar och fullt följbart.

 Ber er alla att mycket nogsamt genomläsa följande, och därefter leva upp till ordet och innebörden att taga ansvar som folkvald gentemot folket för att värna rättssäker rättstillämpning på detta specifika område gränsöverskridande vård, citat;

 Källa http://www.nackskadeforbundet.se/JeanMonnet20101213.pdf

 OBSERVERA!

Patientfrihet i Europa

Inom Europa gäller en frihet att prestera och att tillgodogöra sig tjänster. För en del medlemsstater är detta okomplicerat då man har marknadsekonomiskt baserade försäkringssystem. Alltsedan det vägledande rättsfallet Kohll som bekräftats i senare praxis är de enskilda unionsmedborgarna att se som kunder i de olika socialförsäkringssystemen och kan välja vård inom desamma.

Detta har inte setts med blida ögon i medlemsstater som har planekonomiskt baserade vårdsystem, vilket är fallet med Sverige. I det svenska vårdsystemet är den enskilde underordnad de övergripande vårdpolitiska målen och att denne skulle kunna ta en genväg utomlands strider mot det socialpolitiska solidaritetsbegreppet som präglat det planekonomiska sjukvårdssysten som står bjärt i kontrast till det kundbegrepp som präglar EG-rättsliga bedömningar.

Att vara kund i de olika medlemsstaternas socialpolitiska system är en unionsmedborgerlig rättighet enligt EG-domstolens avgöranden. De försök som medlemsstaterna gjort att kringränna densamma har inte varit framgångsrika. Under det svenska ordförandeskapet förkastades ett direktivförslag som hade begränsat EU-medborgares frihet att söka vård i andra medlemsstater i strid med fördragets grundprinciper. Detta direktivförslag hade med all sannolikhet annulerats av EG-domstolen vid talan härom.

Det kan uttolkas att medlemsstaterna står långt ifrån varandra i denna fråga. EG-domstolens praxis är emellertid entydig. De enskilda kan som kunder utnyttja medlemsstaternas olika socialförsäkringssystem för att i vart fall få täckt de kostnader som behandlingen kostat i ursprungsmedlemsstaten.

Att knyta behandlingsbehov i andra medlemsstater till svenska behandlingsformer såsom sker i Sverige strider mot den fria rörligheten och är öppet diskriminerande. Att lägga inhemska behandlingskriterier och att förbise utländsk vetenskap strider mot EG-rätten. Internationelltvetenskapliga rön skall respekteras, Sverige har ingen möjlighet att försvara en egen politisk linje enär EG-rätten skall tillämpas lika i alla medlemsstater och Sverige ej har några undantag härifrån. Sålunda har svenska patienter rätt att söka vård i andra länders socialförsäkringssystem utan inskränkningar.

Lund den 7 december 2010

Carl Michael von Quitzow LL.D.

Jur.dr., Jean Monnet Professor i Europeisk rätt

Detta är copyright och får ej missbrukas!

Carl Michael von Quitzow

Jur dr., Jean Monnet Professor i Europeisk rätt

Slut citat.

Du kan läsa hela skrivelsen till DO av 2012-01-23 via denna länk

Ulf Bittner komplettering till DO i anmälan ANM 2011 2077 där lagligheten av beslut bestridits 20120123

 

You must be logged in to post a comment.


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu