Försäkringskassan och förvaltningsdomstolarna har blivit en ”stat i staten”!
Anders Lundgren och Jan Axelsson har nekats ersättning för vård utomlands för sina nackskadebesvär av Försäkringskassan och underinstanserna.
Av bilagda beslut från Försäkringskassan bevisas att Försäkringskassan utbetalar ersättning för vård av nackskadade.
Specifikation över beslut, som åberopas som bevis, och bifogas som bilagor, enligt nedan;
-
Beslutsdatum 2010-02-07 Försäkringskassan Visby, beslutet grundat på EG-fördragets artiklar 49 och 50.
-
Beslutsdatum 2006-08-24 Försäkringskassan Stockholm, beslutet grundat på Regeringsrätten ger rätt nyttja artikel 49 och 50 EG.
-
Beslutsdatum 2006-07-23 Försäkringskassan Örebro, beslutet grundat på Regeringsrättens domar Jelinek och Wistrand.
-
Beslutsdatum 2006-05-04 Försäkringskassan Falun, beslutet grundat på artiklarna 49 och 50 EG.
-
Beslutsdatum 2006-04-10 Försäkringskassan Jönköping, beslutet grundat på Regeringsrätt med hänvisning till artiklarna 59 och 60 EG.
-
Beslutsdatum 2006-01-10 Försäkringskassan Södermalm, Stockholm, utbetalt sjukvårdskostnader i Finland och Tyskland, nackskador vård och behandling.
-
Beslutsdatum 2005-10-25 Försäkringskassan Stockholm Länskontor, beslut grundat på Regeringsrätt kopplat till artikel 49 och 50 EG.
-
Beslutsdatum 2005-05-16 Försäkringskassan Falun, beslutet grundat på Regeringsrätt plus stöd av artiklarna 49 och 50 EG.
-
Beslutsdatum 2004-12-15 Försäkringskassan Länskontoret Falun, beslutet grundat på Regeringsrätt hänvisar till artiklarna 49 och 50 EG.
Ovanstående 9 beslut bifogas som Bilaga 1. Försäkringskassans beslut vård utomlands inom EU/EES mellan 2004-2010 gränsöverskridande bättre/effektivare vård inom EU/EES men utanför Sverige, 9 st. beslut om 15 sidor.
Du läser denna Bilaga 1 via denna länk
https://db.tt/Eg0MY9VZ
Så här går det till i Sverige av idag inom Försäkringskassan och förvaltningsdomstolarna
Citat;
Likainförlagenprincipen är i svensk grundlag, som står över all annan svensk lag, fastslagen via Regeringsformen,[1] Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform 1 kap. 9 § Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet. Lag (2010:1408).
Som synes har icke underinstanserna och Försäkringskassan accepterat och respekterat svensk grundlag i tidigare handläggning vilket är som synes synnerligen allvarligt utifrån då konstateras som synes synnerligen allvarliga brottsmisstankar utifrån som synes grundlagsbrott!
Därtill uppmärksammas HFD på att i Lissabonfördraget däri Rättighetsstadgan artikel 20, citat;
Artikel 20
Likhet inför lagen
Alla människor är lika inför lagen.
OBS EU-rätten och Rättighetsstadgan är överstående all svensk lag, då även svensk grundlag!
Slut citat
Som synes sker detta bevisligen, Anders Lundgren och Jan Axelsson, också generellt och systematiskt inom Försäkringskassan och förvaltningsdomstolarna, dessa bägge skattebetalare har förhindrats, underlåtits och undanhållits EU-rättighet till fri rörlighet, dvs. bättre/effektivare vård och behandling inom EU/EES av både försäkringskassan och förvaltningsdomstolarna(ända upp till Kammarrätt), och nu skall prövas om prövningstillstånd beviljas i högsta förvaltningsdomstolen inom när framtid.
Bättre/effektivare vård som bevisligen andra fått emottaga och ersatts för via Försäkringskassan och deras tidigare beslut, se Bilaga 1 här ovan.
Sveriges Regering och Sveriges Riksdag utkräves ansvaret att mycket skyndsamt ombesörja så att generaldirektören Dan Eliasson och rättschef Eva Nordqvist, dessa bägge bär det yttersta ansvaret inom Försäkringskassan, aldrig mer kan åtnjuta lön via skattebetalarnas försorg.
Som synes ligger dessa bägge, Eliasson och Nordqvist, bakom detta som synes bedrägeri gentemot allmänheten/skattebetalarna, som därtill synes vara grundlagsbrott och därutöver synes vara fördragsbrott från staten Sveriges sida gentemot EU och ingånget avtal.
Samma vård och behandling som andra fått ersättning för av Försäkringskassan nekas Anders Lundgren och Jan Axelsson av försäkringskassan och förvaltningsdomstolarna ända upp till kammarrätt!
Fråga till Sveriges regering och Sveriges riksdag.
Vad är avsikten med att skapa nya lagar, som nu utifrån patientrörlighetsdirektivet ny lag 1 oktober 2013?
Alltså när Sveriges regering och Sveriges riksdag via passivitet, att icke alls värna rättssäkerheten för skattebetalarna/allmänheten på detta området bättre/effektivare gränsöverskridande vård, när Sveriges Regering och Sveriges riksdag icke alls bemäktigat uppgiften att ombesörja så att Försäkringskassan och förvaltningsdomstolarna åtföljer svensk grundlag regeringsformen 1 kap. § 9?
Här skall tilläggas och upplysas om att grundlag står över all annan svensk lag och EU-praxis och Rättighetsstadgan står över svensk grundlag.
Sveriges riksdag och Sveriges regering har över tid informerats och upplyst om de förhållande som delges och därtill har även EU-kommissionen delgivits, men alla dessa parter har via passivitet ”tittat på” och låtit detta fortgå över tid, vem har tjänat på det?
Svenska folket dvs. skattebetalarna har redan betalat landstingsskatt och till EU, sedan 1995, men EU-rättigheten till fri rörlighet, som ägs av bl.a. svenska folket, tillåts förhindras av försäkringskassan och förvaltningsdomstolarna, vem tjänar på det?
OBS Implementering av patientrörlighetsdirektivet i svensk lag, 1 oktober 2013, kommer icke alls förändra något utifrån att direktverkande EU-rättspraxis på området gränsöverskridande bättre/effektivare vård redan idag gäller som svensk direktverkande lag.