• Arkiv

  • Kalender

    januari 2014
    m ti o to f l s
    « Nov   Feb »
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031  

2014-01-24 Försäkringskassan förlorade i skadeståndsmål i HD mål nr T 2139-12 av datum 27 december 2013

Jur. kand. Ingegerd Lundberg Krook, för klients räkning, har via av Sveriges riksdag beslutat sedan tidigare ”besegrat” Försäkringskassan i skadeståndsmål. Denna dom ger bl.a. vid handen att Försäkringskassan uppenbart icke är trovärdiga utifrån att Försäkringskassan icke tillämpar och åtföljer av Sveriges riksdag beslutat sedan tidigare.

 

Bl.a. konstateras via denna HD dom T 2139-12 bl.a. att Försäkringskassan icke alls har haft förmåga att åtfölja Förvaltningslag, trots att Försäkringskassan via skattemedel har väldigt många jurister anställda inom Försäkringskassan!

Det är viktigt att allmänheten får kännedom om att myndigheterna har en skyldighet enligt 4 § förvaltningslagen att vägleda den enskilde som vänder sig till myndigheten, inte bara till försäkringskassan. Det slarvas med denna skyldighet litet varstans bland handläggare på olika myndigheter.

 

Det är synnerligen anmärkningsvärt att anställda jurister och handläggare inom Försäkringskassan icke värnar rättssäkerheten för allmänheten.

Citat ur HD dom T 2139-12;

 

Försäkringskassans serviceskyldighet

 

18. Lagen om allmän försäkring innehöll inte några särskilda bestämmelser
om Försäkringskassans serviceskyldighet. För Försäkringskassans verksamhet i detta fall gällde således den allmänna serviceskyldighet som följer av 4 § förvaltningslagen (1986:223).

 

19.

Enligt 4 § förvaltningslagen ska varje myndighet lämna upplysningar,
vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen ska lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Frågor från enskilda ska besvaras så snart som
möjligt. Av 1 § följer att bestämmelsen om serviceskyldighet gäller all
förvaltningsverksamhet hos myndigheterna.

 

 

20.

Omfattningen av serviceskyldigheten får enligt förarbetena bedömas med hänsyn till den enskildes behov av hjälp, frågans art och om det finns parter med motstående intressen. Myndighetens arbets- och resurssituation kan också inverka.

 

Skyldigheten tar inte bara sikte på sådan hjälp som ligger på det formella planet. När det behövs och är lämpligt ska myndigheten också vägleda den enskilde genom att, allt efter omständigheterna, ta initiativ till ytterligare utredning, verka för att utredningen begränsas till vad som är nödvändigt, fästa den enskildes uppmärksamhet på att det finns ett annat, bättre sätt att nå det han eftersträvar osv.

 I förarbetena framhålls också att vägledningsskyldigheten i princip gäller oberoende av någon begäran från den enskilde. (Se prop. 1985/86:80 s. 18 ff. och 59 ff.)

 

22.

Försäkringskassans åsidosättande av serviceskyldigheten har således
varit av sådant slag att fel eller försummelse i skadeståndslagens mening har
förelegat.

 

Försäkringskassans oaktsamhet har skett vid myndighetsutövning

 

 Slut citat

 

Således utifrån bl.a. HD dom T 2139-12 så konstateras att rättssäkerheten inom Försäkringskassan är så långt från verkligheten som den kan vara, särskilt då utifrån vad HD domen ger vid handen. Helt sonika underlåter Försäkringskassan att åtfölja och tillämpa lag, vem har gett Försäkringskassan detta uppdrag?

 

Allmänheten drabbas och rättsosäkerheten är total inom Försäkringskassan

Allmänheten har drabbats över tid av fullständigt rättsosäker handläggning inom Försäkringskassan, särskilt på området bättre/gränsöverskridande vård inom EU/EES, och detta har tillåtits över tid trots att det konstateras gång efter annan att någon skall vara ansvarig för att detta kan fortgå inom myndigheten Försäkringskassan.

Konstateras att  av Sveriges riksdag beslutat sedan tidigare är anställda inom Försäkringskassan skyldiga att tillämpa fullt ut gentemot allmänheten, så  sker icke inom Försäkringskassan!

 

Det är dags att generaldirektör Dan Eliasson skall hållas ansvarig.

Dvs. att Sveriges riksdag och Sveriges Regering samstämmigt tager ett avgörande resonemang och beslut om att gd Dan Eliasson och rättschef Eva Nordqvist icke alls längre kan uppbära lön via Försäkringskassan.

 

Du läser hela HD dom T 2139-12 via denna länk 

 

Högsta Domstolens dom T 2139-12 av 27 december 2013

 

Pressmeddelandet via denna länk

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/foersaekringskassan-foerlorade-i-hd-maal-t-2139-12-av-datum-2013-12-27-952683

 


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu