• Arkiv

2012-01-19 Hur smarta svenska medborgare kan genomskåda makt och myndighets Sverige

Är det dags att journalister och media, som har ”makten” att granska makten och ”gräva” å därtill objektivt delge allmänheten vad som framkommer via kritisk objektiv granskning, nu bekänner färg?

Du får idag del av följande utifrån att makten är ”genomskådad”!

 Kan det vara så att Sveriges Regering[1] och Sveriges Riksdag är mycket medvetna om att de är mer eller mindre politiskt maktlösa och inget kan göra mer än tiga om det. Utifrån att EU-domstolens EU-rättspraxis entydigt och klart ger oss svenska medborgare samma rätt, vid gränsöverskridande vård inom EU/EES, under förutsättning att bl.a. kriteriet bättre och snabbare vård är uppfyllt, som att ”handla mjölken” var vi själva finner bäst!

Därtill ger EU-rättspraxis vid handen, entydigt och helt klart, att Sverige/försäkringskassan/landstingen får stå för alla kostnader runt omkring, resor mediciner och övernattningar m.m.

Därtill är det så att EU-rättspraxis också ger vid handen att om du inte kan få vården inom ditt egna landsting så ditt landsting måste remittera dig till vård inom annat landsting, ja då är landstinget skyldiga att också upplysa dig om att ”annat landsting” utanför dit hemlandsting är lika med även hela EU/EES vårdmarknad utanför Sverige!

 Förstår du att Sveriges Regering, Sveriges Riksdag och Landstingen m.fl. vill inte det skall bli verklighet och känt för alla svenska medborgare, alla dessa aktörer ser massor av ”miljoner/miljarder” försvinna ut till andra aktörer utanför Sveriges nationsgräns. Men så är den fria rörligheten och Sverige skrev på papperen 1995 och det har vi betalat för som skattebetalare men får icke åtnjuta.

Vi svenska unionsmedborgare generellt förhindras systematiskt denna EU-rätt av de inblandade aktörerna som värnar om den inre svenska vårdmarknaden!!!

 EU-domstolen är den enda instans som har tolkningsföreträdet, medlemsländerna har endast att fullt ut tillämpa direkt EU-rättspraxis, så tillvida att de inte har inskrivna undantag, Sverige har inga undantag på området gränsöverskridande vård(Sverige har ingen lag för gränsöverskridande vård och därmed gäller EU-rätten fullt ut med direkt verkan)!

Varför tror du som läsare att Sveriges Regering/Socialdepartementet vägrat besvara enkla frågeställningar, i skrivelse av 2010-11-19[2], svar som skulle garanterat svenska medborgare fullständig rättssäkerhet vid prövning av gränsöverskridande vård. Dels inom Försäkringskassan, dels inom landstingen och dels inom förvaltningsdomstolarna, varför vägrar Sveriges regering besvara dessa frågor?

En enkel match vore om en journalist ställde frågorna till Sveriges Regering och därtill om journalisten ställde frågan om varför Sveriges Regering vägrat besvara frågeställningarna.

Begriper du nu vilken makt som är fråntagna politikerna i Sveriges Regering, Sveriges Riksdag och Landstingen, makt över miljarders miljarder, omsättningen inom landstingen är ofantligt stor!

 Makten ligger nu hos envar som svensk unionsmedborgare att mer eller mindre själv välja vårdgivare inom Sverige som inom EU/EES, då vid bättre eller snabbare vård, vi är vårdkonsumenter bästa svenska medborgare!

Tror du att landstingen vill informera dig om att om du inte kan få vården i t.ex. Stockholm och landstinget vet att du kan få vården i t.ex. Örebro, informerar dig att du kan få ännu bättre vård i Frankrike och landstinget är skyldiga att betala allt ihop åt dig!

Tror du att kö Sverige vill tillåta att det erkänns att sjukvården är undermålig i Sverige och direkt skicka dig till t.ex. Tyskland istället? Tror du att de vill ”helt förlora makten över patienten”, den makt de haft sedan urminnes tider?

Avsikten med fri rörlighet/fri konkurrens är att utveckla hela vårdmarknaden inom EU/EES på lika villkor bästa läsare!

 Patientfrihet i Europa[3]

Inom Europa gäller en frihet att prestera och att tillgodogöra sig tjänster. För endel medlemsstater är detta okomplicerat då man har marknadsekonomiskt baserade försäkringssystem. Alltsedan det vägledande rättsfallet Kohll som bekräftats i senare praxis är de enskilda unionsmedborgarna att se som kunder i de olika socialförsäkringssystemen och kan välja vård inom desamma.

 Detta har inte setts med blida ögon i medlemsstater som har planekonomiskt baserade vårdsystem, vilket är fallet med Sverige. I det svenska vårdsystemet är den enskilde underordnad de övergripande vårdpolitiska målen och att denne skulle kunna ta en genväg utomlands strider mot det socialpolitiska solidaritetsbegreppet som präglat det planekonomiska sjukvårdssysten som står bjärt i kontrast till det kundbegrepp som präglar EG-rättsliga bedömningar.

 Att vara kund i de olika medlemsstaternas socialpolitiska system är en unionsmedborgerlig rättighet enligt EG-domstolens avgöranden. De försök som medlemsstaterna gjort att kringränna densamma har inte varit framgångsrika. Under det svenska ordförandeskapet förkastades ett direktivförslag som hade begränsat EU-medborgares frihet att söka vård i andra medlemsstater i strid med fördragets grundprinciper. Detta direktivförslag hade med all sannolikhet annulerats av EG-domstolen vid talan härom.

Det kan uttolkas att medlemsstaterna står långt ifrån varandra i denna fråga. EG-domstolens praxis är emellertid entydig. De enskilda kan som kunder utnyttja medlemsstaternas olika socialförsäkringssystem för att i vart fall få täckt de kostnader som behandlingen kostat i ursprungsmedlemsstaten.

 Att knyta behandlingsbehov i andra medlemsstater till svenska behandlingsformer såsom sker i Sverige strider mot den fria rörligheten och är öppet diskriminerande. Att lägga inhemska behandlingskriterier och att förbise utländsk vetenskap strider mot EG-rätten. Internationellt vetenskapliga rön skall respekteras, Sverige har ingen möjlighet att försvara en egen politisk linje enär EG-rätten skall tillämpas lika i alla medlemsstater och Sverige ej har några undantag härifrån. Sålunda har svenska patienter rätt att söka vård i andra länders socialförsäkringssystem utan inskränkningar.

 Lund den 7 december 2010

Carl Michael von Quitzow LL.D.

Jur.dr., Jean Monnet Professor i Europeisk rätt

Detta är copyright och får ej missbrukas!

Carl Michael von Quitzow

Jur dr., Jean Monnet Professor i Europeisk rätt

 Hur är det ställt med rättssäkerheten i Sverige på det specifika området gränsöverskridande vård, du kan läsa mer i skrivelse[4] till EU-kommissionärerna, där då bl.a. om kartell bildning för att skydda den svenska inre vårdmarknaden mot att konkurrensutsättas av hela EU/EES vårdmarknaden.

Du kan också läsa via denna länk

Hur smarta svenska medborgare kan genomskåda makt och myndighets Sverige

You must be logged in to post a comment.


Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu